Quins arbres plantar en jardins petits?.

Hi ha molts arbres àmpliament disponibles per a jardins petits, en totes les formes i mides, de fulla perenne i de fulla caduca. Tenint en compte que molts de nosaltres tenim espai limitat als nostres jardins, és important que tots els arbres escollits siguin adequats per al seu entorn, en termes de proporció, així com pel seu valor decoratiu.

Aspectes a tenir en compte si tenim un jardí petit

Una vegada decidit plantar arbres al jardí, sabent que normalment constitueixen el centre de referència del jardí, deuran conviure en harmonia amb la resta d’elements tant vegetals com arquitectònics i l’espai, sense envair. Per això la seva tria no pot ser conseqüència d’un impuls. Són molts els factors a tenir en compte a l’hora d’escollir un arbre per un petit jardí.

Aquests són alguns dels més importants:

  • Alçada i envergadura. Aquest és probablement el factor més important. Cal considerar la mida en estat adult. Ja que unes proporcions desmesurades de les espècies escollides, ens portaran a diversos problemes en el futur. Fins i tot els petits arbres ornamentals poden, amb el temps, arribar a una alçada de 6-8 m. o més. En jardineria s’utilitza l’esporga per tal de controlar la grandària dels arbres. Ben executada i repetida amb la periodicitat adequada, en pot solucionar els possibles problemes d’envergadura i augmentar el seu valor ornamental. També es pot triar l’arbre segons la seva forma de desenvolupament. Per exemple, arbres en forma pendular poques vegades s’incrementen tant en alçada. Si l’envergadura és un problema, tal com en una àrea molt restringida, consideri un arbre columnar, ja que aquests no s’estenen apreciablement. Una altra opció és buscar espècies nanes o arbusts grans.
  • Adaptació al clima de la zona. Els arbres poden viure en condicions ambientals molt diverses, però no tots els arbres poden viure en tots els ambients, ja que no toleren determinades condicions. Per això és fonamental escollir arbres adaptats a l’entorn.
  • Arbres caducs o perennes. Tots dos tipus d’arbre tenen els seus avantatges i inconvenients. Si escollim arbres de fulla caduca, en la tardor i l’hivern perden les fulles i ens deixaran aprofitar més la llum. Per altra banda, arbres de fulla perenne ens proporcionen ombra durant tot l’any, però en estacions on la llum solar és més escassa ens resta llum natural a casa.
  • Estació d’interès. Si considerem l’aspecte estètic de l’arbre pensant en el temps de floració, fullatge, fruits i escorça i només tenim espai per a un o dos arbres triarem aquells que tinguin més d’una estació d’interès, com ara la fruita, el canvi de color del fullatge a la tardor o el color de la flor.

                                                      Árbol en un jardín pequeño             Las estaciones del año y los árboles

Espècies d’arbres per a jardins petits

Des de Parcs i Jardins Catalunya proposem, entre moltes, les següents espècies:

  • Auró (Acer platanoides “Globosum”). Arbre de fulla caduca, de creixement lent. Ideal per jardins petits i fins i tot testos. Es caracteritza per la seva copa arrodonida o en forma de para-sol. Les fulles verdes es tornen grogues a la tardor. Adequat per a climes freds i d’exposició a ple sol.
  • Hibisc de Síria (Hibiscus syriacus). Arbust o petit arbre de fulla caduca que destaca pel color de les seves flors. Arriba a fer de 2 a 5 m. d’alt. Aguanta la llum solar de manera directa i tolera el fred. S’adapta a qualsevol clima, preferint llocs temperats.
  • Arbre de Júpiter (Lagerstroemia indica). Arbre caducifoli de 3 a 6 m. d’alçada amb una capçada plana, molt ornamental pel seu color a la tardor i les flors de color rosa, blanc o malva.
  • Arbocer (Arbutus unedo). Arbust gran o arbre fins a 8-10m. propi de la regió mediterrània. Molt utilitzat com espècie elemental per la bellesa del seu fullatge, flors i fruits. Prefereix llocs assolellats, no suporta les condicions fredes que generen gelades. És necessari mantenir nivells d’humitat constant de la terra.
  • Lilà comú (Syringa vulgaris). Gran arbust o petit arbre que arriba a fer de 6 a 7 m. d’alt, utilitzat com ornamental dins la família de l’olivera. El seu principal interès radica en les seves abundants i perfumades flors de color lila o blanc. Resistent a les gelades i d’exposició a ple sol.
  • Cirerer de flor vermella. (Prunus serrulata “Royal Burgundy”). Molt adequat per jardins de poc espai pel seu creixement gens vigorós. De forma ovoïdal de 5 a 6 m d’alçada. Flors de color fúcsia i les fulles canvien a color vermell brillant a mitjans de novembre. Li agrada l’exposició solar sol-semi ombra amb adaptació mitjana a la calor. La prunera vermella o de Pisardi (Prunus cerasifera “pisardii”) també és un bon exemplar per la seva mida i el seu poc manteniment en jardins petit.
  • Photinia. (Photinia x fraseri “Red Robin”). La Photinia és apreciada en la decoració de jardins per la seva forma i color del fullatge que canvia segons temporada. De 4 a 6m d’alçada. S’adapta a qualsevol lloc sempre i quan estigui protegida el fred i de vents forts. L’exposició a la llum solar li dóna colors intensos però pot desenvolupar-se en semi ombra.
  • Troana. (Ligustrum japonica). Arbre sempre verd de 4 a 8 m d’alçada amb copa arrodonida i frondosa. S’adapta a tot tipus de sòl, però es desenvolupa millor en terrenys frecs i arenosos. És resistent a la sequera i a les gelades no molt severes. Tolera les zones d’ombra, encara que creix millor a exposició directa de la llum solar. Admet molt bé les podes i retallades i també suporta molt bé la pol·lució.

Árboles para jardines pequeños    Árbol pequeño   Árbol adecuado para el espacio del jardín

Com a última consideració, Parcs i Jardins Catalunya recomana que la millor forma de triar correctament les espècies vegetals a plantar al jardí és deixar-se assessorar per professionals del sector. Si en voleu saber més, ens ho podeu consultar.

Deixeu un comentari